MO-DA en MU brengen brandende kwesties over online privacy, nepnieuws, identiteit en online vrijheid naar scholen, aan de hand van digitale kunst.

De collectie van het museum staat online en de tentoonstellingsruimte is de mediatheek, een klaslokaal of het computerlokaal.

Het begeleidende lespakket is geschikt voor het Voortgezet Onderwijs, binnen zowel de beeldende vakken als CKV en heeft als doel om een brug te slaan tussen de digitale kunst, de belevingswereld van jongeren en het thema van de tentoonstelling. Of dit thema nu privacy, natuur, pesten, wiskunst, het lichaam, kunstenaarschap of identiteit is; cyberspace biedt een frisse gepixelde kijk op de ‘echte’ wereld.

Met dit lesprogramma wil MO-DA:

  • Leerlingen kritisch laten nadenken over de rol van technologie
  • Vanuit digitale kunst reflecteren op diverse thema’s
  • Leerlingen laten zoeken naar persoonlijke relevantie binnen kunst
  • Leerlingen inspireren om zelf te leren programmeren
  • Hoogwaardige tentoonstelling aanbieden aan scholen.


Je kunt leerlingen de mogelijkheid bieden om de tentoonstelling zelf te runnen: door zich te verdiepen in de kunstwerken via de catalogus en andere leerlingen rond te leiden bijvoorbeeld, of door ze zelf een nieuwe tentoon-stelling te laten maken met Mo-Da als inspiratie. Of misschien wil je leerlingen zelf wel aan het werk zetten als digitaal kunstenaars. Dat kan door middel van de leerlijn de Creatieve Code.

Bij MO-DA ontvang je een postpaket met posters om op te hangen in school en een catalogus die is aangepast op je mediatheek. De catalogus is te bezoeken via mobiel en kan geprint worden.

Voor meer informatie en boekingen:
educatie@mu.nl